In 2017 besluiten Laïla Amezian (zang) en Dirk Naessens (gitaar) een project te doen rond Frans chanson. De bedoeling is om de mooiste nummers uit dat repertoire, zowel bekend als minder bekend,  in een nieuw jasje te steken, of beter gezegd uit te kleden tot de essentie en er een moderne twist aan te geven zonder afbreuk te doen aan de geest van de nummers. Ondanks het grote aanbod van goede nummers, blijkt dit toch geen sinecure. Vele chansons zijn immers rijkelijk en groots gearrangeerd en daardoor niet zo eenvoudig te brengen met enkel een gitaar en een stem. Toch slagen Laïla en Dirk hier met het nodige vallen en opstaan in en geven ze heel wat gesmaakte optredens doorheen heel België in huiskamers, clubs en feestjes. 

Toch blijft het gevoel dat er iets ontbreekt en besluiten ze op zoek te gaan naar een derde man (of vrouw) die contrabas zou spelen. Wanneer ze Jan Ieven leren kennen, is de keuze snel gemaakt. Het blijkt ook al snel niet enkel menselijk maar ook muzikaal te klikken. Er wordt onmiddellijk duchtig gerepeteerd, nieuwe nummers komen op het programma, oude nummers krijgen een heel nieuwe schwung, de arrangementen worden opengetrokken. 

Weldra dienen de speelgelegenheden zich aan en kan het trio tot volle ontwikkeling komen. Zowel in clubs, buitenpodia, culturele centra en huiskamers weet French Kiss een unieke sfeer te creëren doordrenkt van poëzie, nostalgie, cabaret en joie de vivre.

Laïla Amezian

Laïla Amezian is geboren in Antwerpen uit Marokkaanse ouders en getogen in Brussel; een Belgisch-Marokkaanse zangeres met een eclectische stijl en een intense, zijdezachte stem; zeer Brussels en zeer Marokkaans tegelijk. Ze laat zich inspireren door de verschillende repertoires van haar Noord-Afrikaanse afkomst en voedt haar vocale stijl met jazz, wereldmuziek en de verschillende ontmoetingen die zij in de loop der jaren heeft gehad. Haar carrière is verrassend eclectisch. Vanaf het begin is ze actief in zowel jazz als Frans chanson om dan weer te grooven op soul en funk ritmes. 

Van 1999 tot 2007 begeleidde zij met haar stem uiteenlopende groepen als Studio Pagol, Ys, Oblomow, Jaune Toujours en Qayna. Er wordt ook regelmatig een beroep op haar gedaan voor eenmalige projecten, zoals 'Uit de Bol' bij de KVS, 'Schreeuwhek' bij het Kaaitheater en DJ Grazzhoppa's Bigband, Askanyi of D-Radicalize met de BOHO Strings. Samen met Piet Maris leidt zij het project Arabanda, een muzikaal project dat put uit het klassieke en traditionele Arabisch-Andalusische repertoire met een fantasierijke orchestratie.

In 2008 lanceert ze haar eerste muzikale creatie met het project Bast in coproductie met het Kaaitheater in Brussel. Dit is haar eerste soloproject waarin ze in het Engels en het Arabisch fragmenten bewerkt uit het boek “De Profeet” van Khalil Gibran. Ze componeert melodieën die beïnvloed zijn door jazz en post-rock en wordt bijgestaan door Michaël Grébil voor de arrangementen en Erwin Vann voor de muzikale leiding.

Van 2010 tot 2014 leidt ze TriOde, een akoestisch trio met Anja Naucler op cello en Stephan Pougin op drums. Het is een ode aan de zang met een uitgepuurde selectie  van liederen over liefde en toewijding. 

Van 2015 tot 2019 lanceert en regisseert ze, in samenwerking met Espace Senghor in Etterbeek, “Les Fatmas de Belgica”,  een koorproject rond populaire liederen uit Noord-Marokko herwerkt in de Europese polyfone traditie. 

In 2019 richt ze de  “Sheikhs Shikhats” op.  In dit project omringt ze zich met vocalisten en musici uit de jazz- en worldscene om een meerstemmige bewerking van deze liederen uit te werken op een feestelijke chaabi-groove en gedurfde jazzarrangementen van Laurent Blondiau.

Laïla, altijd vol creativiteit, wordt door Didier Mélon (Le Monde est un Village -RTBF La Première) in 2020 uitgenodigd om een creatie te presenteren in het kader van Première Esquisse. Voor dit gloednieuwe project getiteld 'In The Name Of', brengt ze originele composities op de poëzie van Taha Adnan. In de eerste versie van het project werkt ze samen met de pianist Fabian Fiorini die de arrangementen voor strijkkwartet uitwerkt.

In 2021 vervoegt Laïla het team van muzikanten bij MetX waar ze het Sheikhs Shikhats-project uitbreidt door muzikanten van Mâäk uit te nodigen om mee te doen aan het project met een kopersectie. Evenals betrekt ze enkele "Ghanayats" bij het project, de zangeressen die optreden tijdens privé-evenementen in de Marokkaanse gemeenschap. Dit resulteert in het nieuwe project Les Sheikhs Shikhats & B'net Chaabi dat zal geleid worden door Laïla met arrangementen van Laurent Blondiau.

Dirk Naessens

Dirk groeit op in een zeer muzikaal gezin. Zijn beide ouders zijn zeer fortuinlijke amateurmuzikanten; vader speelt piano en orgel en moeder piano, orgel en cello. Het is dus logisch dat hij op jonge leeftijd naar de muziekschool gaat waar hij op achttienjarige leeftijd de regeringsmedaille voor viool behaalt. 

Klassieke muziek blijkt echter zijn ding niet helemaal te zijn en na enkele jaren van muzikale stilte wordt hij plots gevraagd om Black Velvet te vervoegen, een Leuvense band met een stevige live-reputatie die Ierse traditionele muziek verweeft met rock- en jazz invloeden. Dit blijkt een schot in de roos te zijn; Dirk legt zich volledig toe op de folkmuziek en wordt al snel gevraagd bij andere bands zoals MacRahl, Amorroma en Urban Trad, waarmee hij tweede wordt op het Eurosongfestival in 2013 en heel Europa doorkruist.

Na deze intense folkperiode richt hij zich ook op andere genres zoals country, bluegrass, jazz en chanson en maakt hij deel uit van talloze projecten als violist en mandolinespeler: The Broken Circle Breakdown, Living Roots, Living Hero, The Joe Mullen Band,… 

Samen met Andries Boone richt hij in 2013 MandolinMan op, een mandolinekwartet dat Vlaamse traditionele volksmuziek in moderne arrangementen giet en tevens fungeert als begeleidingsband voor tal van projecten met zangers als Jan Desmet, Guido Belcanto, Liliane St Pierre,…

Sinds enkele jaren is Dirk vaste begeleider van Bart Herman en van Philippe Robrecht.

Dirks grote liefde blijft echter de gitaar en op 40-jarige leeftijd besluit hij zich hierop toe te leggen. Als snel vindt hij in Laïla Amezian de perfecte zangeres om een programma rond Frans chanson uit te werken en French Kiss is geboren. Als duo treden ze regelmatig op, maar wanneer ze in 2020 Jan Ieven ontmoeten, klikt het meteen en is French Kiss compleet.

Jan Ieven

De appel valt niet ver van de boom is een gezegde dat van toepassing is bij Jan. Opgegroeid in een huis vol muziek. Vader Frans Ieven is zelf bassist en staat aan de wieg van de Kleinkunst in Vlaanderen.  Repetities in de woonkamer, van wilde Folk, tot hippe synth-jazz, van Vlaamse liedjes tot Mozart. Lego spelen op de tonen van Zappa, de basis werd gelegd.

Afgestudeerd in 1993 als sociaal werker boomt de band waar hij bas in speelt. El Fish wordt door het grote publiek onthaald als de revelatie van de Belgische blues. Verdergaand op dat succes worden er verschillende tournees met Roland van Campenhout georganiseerd.

In 2000 richt hij samen met Steven Debruyn en Tony Gyselinck The Rhythm Junks op. Daarnaast begeleidt hij nog heel wat producties met oa. Dirk Roofthooft & Roland (Brick Blues), Wigbert en Gene Bervoets (Vera Paz), Blues Lee en vele andere binnen- en buitenlandse artiesten.

Vanaf 2009 wordt hij cultuurfunctionaris in verschillende centra en werkt heel wat sociaal-culturele projecten uit. Samen met Fred Klee richt hij in 2016 Radio Cachot op, muziektheater met een rauw randje.

In 2018 leert hij Laïla en Dirk kennen op één van de vele tuinconcerten die ze organiseren.